نامه تند کارگردان "خصوصي" به امام جمعه تهران
 
GreeCH
محفلی برای بحث و گفتگو درباره فیلمهای روز دنیا
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
جمعه 11 فروردين 1391برچسب:, :: 15:59 ::  نويسنده : هیراد

 http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/1.08/_UpLoads_Picture_Art01_TV%20&%20Radio_20120312123018112.jpg


خبرگزاری مهر: محمد حسين فرحبخش کارگردان فيلم "خصوصي" درخصوص اعتراض به اکران فيلمش گفت: متعصبين بي‌اخلاق، و متظاهرين به شريعت و تندروهايي که مضمون فيلم زندگي خصوصي در نقد آن‌هاست، در برابر اين فيلم صف کشيده و خواهان توقف نمايشش هستند، چون فيلم من پرده ريا را از چهرشان انداخته.

فرحبخش در واکنش به صحبت هاي آيت الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران نامه‌اي سرگشاده نوشت که متن اين نامه منتشر شده به شرح زير است.

....................................................................................................................................

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

اشهد ان لا الله الا الله

اشهد ان محمد رسول الله (صل الله)

اشهد ان عليً و اولاده المعصومين حجج الله

جناب آقاي احمد خاتمي:

سخني چند با شما دارم که در مقام خطيب نماز جمعه تهران بر مبناي شنيده‌هايتان قضاوت کرده‌ايد و با اشاره ضمني به فيلم «زتدگي خصوصي» که توسط اين‌جانب کارگرداني شده، آن را اثري مستهجن خطاب کرده‌ايد و خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دستور توقف نمايش آن را صادر فرمود‌ه‌ايد، حرف و عملي که نه در شان يک امام جمعه است و نه جزو شرح وظايف قانوني او، اما شما از دايره اخلاق، عدالت و قانون خارج شده و آبروي يک مسلمان را ـ صرفاً بر اساس مشتي اطلاعات غلط و مغرضانه ـ در تريبون مقدس نماز جمعه و در برابر هفتاد ميليون ايراني بر باد داده و به او تهمت ساختن فيلم مستهجن زده‌ايد و همين حالا حق‌الناسي عظيم را بر دوش گرفته‌ايد، همين جا بگويم، من شما را حلال نخواهم کرد و به عدل الهي ايمان دارم که روزي ما با هم روبرو شده آن وقت، در آن روز هزارساله، حساب من و شما با خدا است.

شايد آن‌ها که اخبار و گزارشات کذب براي شما مي‌اورند بهتان سوابق بنده و خانواده‌ام را نگفته‌اند و نمي دانيد من در خانواده‌اي رشد کرده‌ام که تا پيش از انقلاب تماشاي تلويزيون را حرام مي‌دانستد و از سابقون انقلاب اسلامي نيز هستند، بنده پس از انقلاب تنها بر حسب احساس وظيفه وارد عرصه فرهنگ و کار سينما شدم و افتخار مي‌کنم با هزينه شخصي و پولي که روزي زن و بچه‌ام بوده، بدون کمک دولت فيلمي ساخته‌ام، که در تاييد نظام اسلامي است و ديدگاه و اعتقادات من درباره انقلاب را نشان مي دهد و حال برايم جالب است همان متعصبين بي‌اخلاق، و متظاهرين به شريعت و تندروهايي که مضمون فيلم زندگي خصوصي در نقد آن‌هاست، در برابر اين فيلم صف کشيده و خواهان توقف نمايشش هستند، چون فيلم من پرده ريا را از چهرشان انداخته.

اين وسط متعجبم شما چرا حرف چند آدم ناصالح را بدون تحقيق سند فرض کرده و در تريبون مقدس نماز جمعه از مومنين هتک حرمت و حيثيت مي‌کنيد.

آقاي خاتمي؛ فيلم زندگي خصوصي در نقد کساني است که در ابتداي انقلاب متعصبانه، خود را فراتر از قانون دانسته و به بهانه نهي از منکر، پونز در پيشاني زنان بدحجاب مي‌کردند و امروز کارشان به ضديت با نظام و اسلام رسيده و حتي منکر وجود امام زمان (عج) شده‌اند.

در فيلم زندگي خصوصي صراحتاً گفته مي شود که: «ما انقلاب کرديم تا دين را حاکم کنيم، اما يادمان رفت اسلام دين اخلاق هم هست... پيغمبر خدا خودش نمونه خوش‌خلقي با امتش بوده.»

فيلم زندگي خصوصي سئوال مي‌کند: «تکليف تقوا چه مي‌شود اگر ما امکانات بيت‌المال را صرف قدرت سياسي خود کنيم.»
اين‌ها فقط گوشه کوچکي از حرف‌هايي است که اين فيلم مطرح مي‌کند و تندي و درستي‌اش خواب پرده‌نشيناني را آشفته کرده چون قياس به نفس فرموده‌اند.

جناب آقاي خاتمي؛ جنابعالي به عنوان امام جمعه منصوب رهبري بيش از ديگران بايد مطيع و مروج فرمايشات معظم‌له باشيد، مگر خود آقا در فرمايشات اخيرشان در مشهد نفرمودند: «در جمهوري اسلامي محور قانون است و همه بايد با رعايت اخلاق اسلامي، قانون را مراعات کنند.» پس چرا خود شما فراتر ازقانون و مقررات آب به آسياب کساني مي ريزيد که مي‌خواهند جلوي نمايش فيلمي را بگيرند که از ده‌ها فيلتر نظارتي عبور کرده، توسط متخصصين متدين و امين نظام بازبيني شده و از مراجع قانوني و رسمي مجوز نمايش عمومي دريافت کرده؟

آقاي خاتمي؛ اين چه برخودي است که با اهل سينما مي شود؟ مگر يادتان رفته امام راحل سينما را از مظاهر تمدن دانستند؟ مگر فرمايش مقام معظم رهبري را فراموش کرده‌ايد که فرمودند: «کليد حل مشکلات جامعه در دست سينماگران است.» چرا امنيت هنرمندان و فعاليت‌ سينماگران را به خطر مي‌اندازيد، سينما هنر گران‌قيمت و پر هزينه‌اي است که سرمايه‌گذاري در آن به امنيت نيازدارد، بگذاريد کمي شما را با واقعيات آماري اين حرفه آشنا کنم:

پيش از انقلاب با 36 ميليون جمعيت، کشورمان بيش از 500 سالن سينما داشت، اما امروز در ايران 70 ميليوني کم‌تر از 300 سالن سينماي فعال داريم، چون با اين اوضاع که اعتراض يک گروه کم‌تر از 150 نفر مي‌تواند مانع اکران فيلمي براي 70 ميليون نفر شود ديگر کسي در بخش خصوصي امنيت نمي‌بيند که ريسک کرده، جرات به خرج دهد براي ساخت سالن سينما سرمايه‌گذاري کند. شايد براي‌تان اهميت نداشته باشيد اما بد نيست اين را هم بدانيد، مطالعات دستگاه‌هاي اطلاعاتي، اجتماعي ثابت کرده سالن‌هاي سينما از ابزار تامين امنيت اجتماعي حکومت‌ها هستند، شايد نمي‌دانستيد که با محدود کردن سالن‌هاي سينما، فراري دادن سرمايه‌ها و ايجاد رکود در اين حرفه، به امنيت کشور ضربه مي‌زنيد.

...عقبه و سر سلسله گردان کساني که امروز براي جلوگيري از اکران فيلم من به خيابان مي‌آيند مشخص است، اما من از شما سئوالي دارم:

سال 88 هم کساني در مقابل نتايج قانوني انتخابات اعتراض‌شان را به صورت تجمع به عرصه عمومي و سطح خيابان‌ها آوردند و مي‌خواستند از از اين طريق به خواسته‌هاي‌شان برسند، امروز هم گروه اندکي در اعتراض به فيلمي که پروانه نمايش قانوني دارد نفر به خيابان آورده و به شکلي غير قانوني در سطح شهر تجمع کرده و حاضر به تمکين در مقابل نظام و تصميماتش نيستند، ميان اين دو گروه چه تفاوتي هست؟

از نظر من هيچ... هر دو گروه براي مقابله با قانون به خيابان‌ها ريخته‌اند.

فاعتبرو يا اولي الابصار

محمد‌حسين‌ فرحبخش



پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 132
بازدید ماه : 241
بازدید کل : 82688
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1