چرا «خصوصي» توفیق شد/ روزنامه دولت: فيلم «خصوصي» به اطرافيان احمدي نژاد حمله کرده است
 
GreeCH
محفلی برای بحث و گفتگو درباره فیلمهای روز دنیا
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان

 http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/1.08/_UpLoads_Picture_Art01_TV%20&%20Radio_20120312123018112.jpg

 

روزنامه ارگان دولت در مطلبي به بررسي فيلم "خصوصي" پرداخته و اين فيلم را براي تخريب اطرفيان نزديک رئيس‌جمهور دانسته است.

در مطلب روزنامه ايران با عنوان پشت پرده اكران و توقيف "خصوصي" و حاشيه اشتباهي آمده است:

با آغاز اكران نوروزي سينماها، چند رسانه خاص، دست به انتقاد تند از اكران دو فيلم «خصوصي» و «گشت‌ارشاد» زدند كه درنهايت به پائين آمدن اين فيلم‌ها از روي پرده و توقيف غيررسمي آنها منجر شد. اما به نظر مي‌رسد پشت پرده اين جريان‌سازي رسانه‌اي، ايجاد حساسيت افكار عمومي و اقبال به نسخه‌هاي كپي آنها باشد.

ساخت فيلم خصوصي بخشي ديگر از پروژه پيچيده القاي يك جريان موهوم در دولت است كه با آغاز سال مهم و سرنوشت‌ساز 91، وارد فاز جديد شده است.

فيلم با هدف تخريب برخي اطرافيان نزديك رئيس‌جمهور ساخته شده و در جاي جاي فيلم نيز كارگردان تلاش مي‌كند با ارائه نشانه‌هايي اين قصد خود را براي مخاطب روشن نمايد.

حاشيه و جنجال، انگار قرار نيست دست از اكران فيلم‌هاي نوروزي بردارد. حالا كه چند سالي است، سينماهاي كشور در ايام نوروز، رونق گرفته‌اند، تهيه‌كننده‌ها و سينمادارها، حسابي دست‌به‌گريبان هم مي‌شوند تا فيلم خود را يا فيلم دلخواه خود را به نمايش بگذارند. اما علاوه بر اين حاشيه‌هاي معمول، فيلم‌هاي مشخص‌شده هم پس از طي كردن هفت‌خان، گرفتار حاشيه‌هاي تازه مي‌شوند. حاشيه‌هايي كه مستقيماً به محتواي آنها مربوط مي‌شود.

سال گذشته، رقابت تنگاتنگ و ميلياردي اخراجي‌ها 3 و جدايي نادر از سيمين در شرايطي رقم خورد كه برخي به دنبال حذف رقيب فيلم ده‌نمكي بودند به‌گونه‌اي كه برخي رسانه‌ها، حتي اخبار فيلم فرهادي را بايكوت مي‌كردند. از سوي ديگر، عده‌اي هم به دنبال تحريم فيلم ده‌نمكي بودند يا پيشنهاد كپي كردن آن را مي‌دادند تا فروش‌اش پائين بيايد. با اين همه، هر دو فيلم به خوبي و خوشي فروخت.

امسال هم با اينكه، به اعتقاد منتقدان، فيلم شاخصي در اكران نوروزي، حضور نداشت، با اين همه، يكي از شگفتي‌هاي حاشيه‌اي اكران نوروزي را رقم زد. فيلم «خصوصي» ساخته حسين فرحبخش و «گشت ارشاد» ساخته سعيد سهيلي بعد از 10 روز اكران در سينماهاي كشور، توسط برخي گروه‌هاي سينمايي، از چرخه اكران خارج شد. قصه از آنجا آغاز شد كه يكي دو رسانه سمت و سودار، با نهايي شدن فهرست فيلم‌هاي اكران نوروزي به طرز مشكوكي شروع كردند به انتقاد تند دو فيلم مذكور و مدعي شدند كه اين دو فيلم با اخلاقيات جامعه ما در تضاد است. مسئولان اداره نظارت و ارزشيابي سازمان امور سينمايي البته، به سرعت اعلام كردند كه نظر و ديدگاه منتقدان اكران اين دو فيلم، براساس نمايش آن در ايام جشنواره فيلم فجر بوده، در حالي كه براي اكران عمومي، اين فيلم‌ها بازبيني شده بنابراين آن نكات مورد نقد، در نسخه جديد فيلم‌ها رعايت شده است. با اين همه، زماني كه فيلم‌ها روي پرده رفتند، انتقادها همچنان ادامه يافت تا اينكه سازمان سينمايي سوره و مؤسسه فيلم شهر، در هفته دوم اكران فيلم‌ها، اعلام كردند كه اين دو فيلم را از پرده سينماهاي خود پائين مي‌آورند و فيلم‌هاي ديگر را جايگزين آنها خواهند كرد.

هر دو فيلم نگاهي انتقادي نسبت به دولت داشتند و از اين دو، «خصوصي» پا را از يك نقد ساده فراتر مي‌گذاشت و با دادن كدهايي هدف تخريب بخشي از بدنه دولت را دنبال مي‌كرد. بنابراين مخـــالفت جريان رسانه‌اي مخالف دولت با اين فيلم‌ها، نشان از برنامه‌اي هدف‌دار براي بيشتر ديده شدن آنها داشت.

برخي از منتقدان نيز بر اين باور بودند كه دو فيلم مذكور، توسط تهيه‌كنندگان و كارگرداناني ساخته شده است كه همواره در چارچوب‌ها و سياست‌هاي نظام فيلم ساخته‌اند و برچسب غيراخلاقي زدن به آن‌ها، آن‌طور كه بايد وارد نيست.

بالاخره سازمان سينمايي سوره حوزه هنري با انتشار اطلاعيه اي نمايش دو فيلم «گشت ارشاد» و «خصوصي» را در سالن‌هاي زير مجموعه خود در سراسر کشور متوقف کرد. اين سازمان در بيانيه خود آورده است: «موج نگراني ها بابت نمايش اين دو فيلم در آغاز سال، اين روزها به اوج رسيده و طبيعي است که حوزه هنري به عنوان يکي از نهادهاي فرهنگي که وظيفه خود را پاسداري از دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌داند، ظرفيت نمايش سالن‌هاي سينمايي خود را در اختيار فيلم هاي ضد ارزشي قرار ندهد.» در نتيجه «با توجه به فضاي موجود و در راستاي صيانت از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي» اين سازمان نمايش دو فيلم مذكور «در سالن هاي سينمايي خود در سراسر کشور متوقف خواهد کرد.» همچنين مديرعامل مؤسسه‌ «تصوير شهر» اعلام كرد: «تصميم توقف اكران دو فيلم «گشت ارشاد» و «خصوصي» براساس نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گرفته شده است و بر اين اساس اكران فيلم سينمايي «گشت ارشاد» از هفتم فروردين‌ماه و «خصوصي» از نهم فروردين‌ماه در همه‌ سينماهاي متعلق به شهرداري تهران متوقف مي‌شود.»

از طرف ديگر، روابط عمومي سازمان امور سينمايي كشور در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «هر گونه تغيير و جابجايي در اكران فيلم‌ها در سطح استان‌ها مي‌بايست با نظارت سازمان سينمايي كشور صورت بگيرد و اين گونه نيست که با تصميم شخصي بتوان جلوي اکران آثار را گرفت.»

اما با قطعي شدن عدم اكران فيلم‌هاي مذكور، مشكل ديگري به نام جايگزين براي اين فيلم‌ها وجود داشت. حبيب کاوش سخنگوي شوراي صنفي نمايش پس از جلسه فوق‌العاده خبر داد كه «دو فيلم بوسيدن روي ماه و نارنجي پوش براي اکران اعلام آمادگي کرده بودند» و توضيح داد: «به دليل فشارهاي جانبي و نيروهاي فراقانوني و قانوني براي برداشتن اين دو فيلم مجبور به اين کار هستيم اما با توجه به اين که در تعطيلات نوروز به سر مي بريم تمامي لابراتوارها تعطيل هستند و پخش کنندگان فرصتي براي تبليغ فيلم جديد ندارند.»

سخنگوي شوراي صنفي نمايش پس از اين ماجراها، بيان كرد كه حوزه هنري و شهرداري بايد به تهيه كنندگان «گشت ارشاد» و «خصوصي» جريمه بپردازند. مدير عامل مؤسسه تصوير شهر نيز بلافاصله گفت: «خسارت فيلم‌هاي گشت ارشاد و خصوصي پرداخت مي‌شود.»

همچنين علي سرتيپي پخش‌كننده فيلم «گشت ارشاد» از تلاش خود براي اكران فيلم «نارنجي‌پوش» به كارگرداني داريوش مهرجويي خبر داد.

اما اميرحسين علم‌الهدي مشاور پخش «بوسيدن روي ماه» اعلام كرد كه اين فيلم «قطعاً اکران نمي‌شود». دست آخر هم، تهيه‌کنندگان، سينماداران و پخش‌کنندگان در انتقاد از رفتارهاي افراطي نسبت به اکران نوروزي بيانيه‌اي صادر و در آن اين پرسش را مطرح كردند كه «آيا اعتراضمان به فيلمي حالا حق يا نا حق بايد در کف خيابان و يا تريبون هاي مختلف مذهبي و غير مذهبي مطرح شود؟» در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: «قطعاً اشتباهي در حال رخ کردن است اشتباهي فاحش!» اينك اگر سي دي قاچاق دو فيلم منتشر شود حلقه خواسته گروه‌هاي خاص كامل خواهد شد چرا كه از اين طريق مخاطبان اندك با حساسيت‌هاي ايجاد شده چند برابر و پروژه تخريب تكميل خواهد شد.بايد منتظر باشيم تا ببينيم سينماي ايران چگونه مي‌تواند از ورطه اين حاشيه سربلند بيرون بيايد.

-------------



پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 243
بازدید کل : 82690
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1